lördag 5 februari 2011

Radio Cupcakes

Ingredienser:
3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
4 msk kallt kaffe (kan uteslutas)
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g marabou mjölkchoklad (jag tog smaken daim)

Frosting:
100 g äggvita
170 g strösocker
225 g osaltat smör (rumstempererat)
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Smält smöret och låt de svalna. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Häll i gräddfilen och kaffet och blanda ihop. Blanda i en annan bunke vetemjöl, bakpulver, kakao och salt. Blanda ner det i äggsmeten. Hacka chokladen och vänd försiktigt ner den i smeten.
Fyll formarna ca 2/3 och grädda i ca 15 min (jag fick grädda ungefär 20-25 min för jag gjorde så stora).

Frosting:
Vispa samman äggvitan och strösockret i en skål.
Ställ därefter skålen över ett vattenbad och vispa tills sockret har smält. Tag skålen från värmen och vispa tills marängen är vit och fast. Tillsätt de rumstempererade smöret, lite i taget (väldigt viktigt att smöret är mjukt). Vispa tills frostingen blir en len och jämn kräm. Häll i valfri karamellfärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar