onsdag 2 februari 2011

Tjoola-hopp!

Längesen jag bakade nu kom jag på idag, så jag ställde mig och bakade utifrån en bok som jag fick i lördags som heter Muffins. Där i finns de matmuffins, frukostmuffins, söta muffins, jaa allt helt enkelt. Gjorde både muffinsen och glasyren därifrån. Blev riktigt gott faktiskt.

Ingredienser:
Ca 10-12 st
4 dl vetemjöl
3 dl socker
2 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt
100 g smör, rumstempererat
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Glasyren Choklad frosting:
60 g smör, rumstempererat
1 pkt florsocker (jag använde ½ paket, det blev jättemycket ändå)
½ dl kakao
100 g philadelphiaost

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke. Rör ner 1 dl mjölk och rör om. Vispa återstående mjölk, ägg och vaniljsocker i en annan bunke. Rör sedan ihop den ena smeten med den andra. Smaksätt med valfri fyllning/smaksättning, jag tog i röd karamellfärg för sevärdighetens skull. Häll upp smeten i muffinsformar Grädda i ugnen ca 20-25 min. Låt sedan svalna innan du tar på glassyren.
Glasyr:
Vispa smör, florsocker och kakao fluffigt, vispa sen ner philadelphiaost Spritsa eller bred ut på muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar